Latvijas – Lietuvas pārrobežu sadarbības projekts par mūžizglītību
Mūžizglītība ir viens no galvenajiem faktoriem ilgtspējīgai cilvēkresursu attīstībai, kuru vajadzētu veicināt, attīstot vienotu pieeju, kā apmierināt reģiona vajadzības šajā jomā. Tāpēc 2010.gada janvārī tika uzsākts divpusējs projekts „5L – Mūžizglītības pārrobežu kapacitātes celšana” (Nr. LLII–102), kas noslēdzās ar konferenci 2011.gada 3. jūnijā. Saīsinājums „5L” angļu valodā apzīmē „Mūžizglītība Latvijā un Lietuvā” (Lifelong Learning in Latvia and Lithuania).
Šis projekts tika īstenots Latvijas – Lietuvas pārrobežu sadarbības programmas ietvaros saskaņā ar Eiropas teritoriālās sadarbības mērķi (2007.-2013.). Vairāk informācijas par programmu ir pieejama oficiālajā tīmekļa vietnē http://www.latlit.eu.
Projektu, kura kopējais budžets bija apmēram 1,015 miljoni eiro, īstenoja trīs partneri Latvijā – Kurzemes Plānošanas reģiona administrācija (vadošais partneris), Ventspils Augstskola, Rīgas Tehniskās universitātes Liepājas filiāle, – un trīs partneri Lietuvā – Kauņas Reģionālais Inovāciju centrs, Kauņas Tehnoloģiju Universitāte un Klaipēdas Universitāte.
Šī projekta mērķis bija attīstīt cilvēkresursus, izveidojot efektīvu mūžizglītības sistēmu Kurzemē un Ziemeļrietumu Lietuvas pārrobežas teritorijā. Projekts palīdzēja, pirmkārt, izveidot vienotu platformu, lai veicinātu uzņēmējdarbību un attīstītu inženierzinātņu prasmes; otrkārt, uzlabot un pārņemt mērķtiecīgus politiskos instrumentus valsts līmenī, pielietojot mūsdienīgus e-mācību līdzekļus; un, treškārt, izstrādāt starp-institucionālu metodoloģiju iegūto izglītības kvalifikāciju sertificēšanai. Tādējādi projekta ietvaros minētā mūžizglītības sistēma ietvēra mūžizglītības politiku, mūžizglītības infrastruktūru un mūžizglītības resursus (e-mācību materiālus, cilvēku resursus u.c.), līdz ar to projekta aktivitātes bija saistītas ar kādu no trim aspektiem.
Mūžizglītības politikas darbības virziena ietvaros tika izstrādātu instrumenti mūžizglītības politikas veidošanai un novērtēšanai, t.i. prasmju sertificēšanas metodoloģijas un kredītpunktu sistēmas modelis, rekomendācijas mūžizglītības politikas un likumdošanas jautājumiem, mūžizglītības piedāvājuma un pieprasījuma analīze un mūžizglītības darbības plāns no 2011.-2015.gadam..
Lai izveidotu ilgtspējīgu mūžizglītības infrastruktūru, projekta laikā tika izstrādāts uzņēmējdarbības izglītības iestādes modelis (uzņēmējdarbības centrs) kā neatņemama mūžizglītības sistēmas daļa un plāna par pārrobežu uzņēmējdarbības apmācību prasībām melnraksts. Ieguldījumi infrastruktūrā sasniedza 592 822 eiro, t.sk. trīs inženierzinātņu prasmju centru izveidošanu reģionā. Projekta laikā tika arī izstrādāti un aprobēti izglītības kursi, kas vērsti uz inženierzinātņu prasmju attīstīšanu.
Mūžizglītības resursu attīstīšana attiecās uz virtuālas sociālās platformas radīšanu, proti, tika izveidots atklāts portāls ar sociālā tīkla instrumentiem; tika iztulkota, adaptēta un izmantota Moodle (Virtuālā mācīšanās vide); tika izstrādāta trīs līmeņu kursu sistēma (e-kursi), ieskaitot trīs izmēģinājuma uzņēmējdarbības kursu izmēģināšanu un adaptāciju. Projekta laikā tika filmēti un ierakstīti izglītojoši e-mediju materiāli, kā arī tika organizēti semināri e-mācību speciālistiem par web portāliem. Lai stiprinātu pārrobežas sadarbības tīklu, tika organizētas 20 mūžizglītības speciālistu studiju vizītes.
Projekta mērķa grupas bija uzņēmēji, pasniedzēji, mūžizglītības studenti, reģionālās un nacionālās institūcijas, kā arī sabiedrība kopumā.
Projekta rezultāti tika prezentēti gala konferencē „Mūžizglītības pārrobežu kapacitātes celšana”, kas notika Ventspils Augstskolā 2011.gada 3. jūnijā. Konferencē secināts, kā šis pārrobežu sadarbības projekts var kalpot kā vislabākās prakses piemērs, veidojot mūžizglītības atzīšanas procesu Latvijā un Lietuvā.
Vairāk informācijas par projektu un tā produktiem skatīt: http://www.project-5l.eu.
Avots: http://www.project-5l.eu