NCP-VET-CO projekts – NKP sadarbības tīkls (2009-2011)
Nacionālo izglītības kvalifikāciju piesaistīšana Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir sarežģīts un ilgstošs process, kuru var padarīt pilnvērtīgāku, dažādām valstīm daloties un apmainoties ar pieredzi. Pārrobežu sadarbība ir īpaši nozīmīga iestādēm, kuras ir atbildīgas par pielīdzināšanas procesa organizēšanu savā valstī.
Lai veicinātu šādu starptautisku sadarbību, Leonardo da Vinci programmas ietvaros 2009.gadā tika uzsākts īstenot NCP-VET-CO projektu, iesaistot piecus partnerus no piecām valstīm:
- Igaunijas Kvalifikāciju pārvalde;
- Somijas Nacionālā izglītības pārvalde;
- Čehijas Valsts tehniskās un profesionālās izglītības institūts;
- Latvijas Akadēmiskās informācijas centrs;
- Rumānijas Izglītības zinātņu institūts.
Visas dalīborganizācijas savās valstīs darbojas kā esošie vai potenciālie Nacionālie koordinācijas punkti, kuri ir izveidoti saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Ieteikumu par Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūras izveidošanu mūžizglītībai (2008.gada aprīlis). Latvijā kā nacionālais koordinācijas punkts kopš 2008.gada februāra darbojas Akadēmiskās informācijas centrs.
Šī projekta (2009. – 2011.gada jūlijs) galvenais mērķis bija izveidot efektīvu sadarbības tīklu starp šiem pieciem Nacionālajiem koordinācijas punktiem Igaunijā, Latvijā, Somijā, Čehijā un Rumānijā, lai palīdzētu iesaistītajām institūcijām vadīt nacionālo izglītības kvalifikāciju pielīdzināšanu EKI, uzsverot profesionālās izglītības kvalifikācijas, kā arī dalīties pieredzē par labās prakses piemēriem un diskutēt par pastāvošajiem izaicinājumiem minētā procesa laikā. Tā kā projekta dalībvalstīs nacionālo kvalifikāciju ietvarstruktūras vai sistēmas ir dažādās attīstības pakāpēs un projekta laikā aktīvi noritēja pielīdzināšanas process, iegūto pieredzi varēja praktiski izmantot, nodrošinot valsts līmeņa aktivitātēm plašāku kontekstu.
Šīs piecas valstis tika izvēlētas dalībai projektā divu iemeslu dēļ:
- Ievērojama darbinieku un studentu mobilitāte starp Igaunija, Latviju un Somiju;
- Igaunijai, Latvijai, Rumānijai un Čehijai ir līdzīga politiskā un vēsturiskā pieredze.
Minētās līdzības kalpo par pamatu labai sadarbībai un labākai izpratnei par pārējo partneru izglītības kvalifikāciju sistēmām.
Projekta galvenās aktivitātes ietvēra piecas sanāksmes, kuras savā valstī rīkoja kāds no partneriem, lai dalītos pieredzē un diskutētu par attiecīgajiem jautājumiem. Sanāksmju darba kārtībā bija iekļauti sekojoši temati:
- NKP pašreizējā loma un uzdevumi;
- Profesionālās izglītības kvalifikāciju atzīšana;
- Jaunākās norises saistībā ar nacionālo izglītības kvalifikāciju pielīdzināšanu EKI;
- Profesionālās izglītības kvalifikāciju izvietojums nacionālajās kvalifikāciju ietvarstruktūrās vai sistēmās un EKI;
- Kompetencēs vai mācīšanās rezultātos balstīti kvalifikāciju līmeņu apraksti, to veidošana un izmantotā metodoloģija;
- Kompetenču vai mācīšanās rezultātu apraksti;
- Novērtēšanas process profesionālajā izglītībā;
- Neformālās un ikdienas izglītības atzīšana;
- Profesionālās izglītības kvalitātes nodrošināšana – pārskats un labās prakses piemēri;
- Karjeras izglītība un attīstība profesionālajā izglītībā.
Sanāksmēs piedalījās arī eksperti no citām institūcijām, lai prezentētu atsevišķus tematus atbilstoši savai kompetencei, palīdzot iegūt specifiskāku informāciju un jaunus kontaktus no partneru valstīm.
Pamatojoties uz sanāksmēs iegūtajām zināšanām, tika izveidota labās prakses rokasgrāmata par partneru valstu pieredzi saistībā ar nacionālo izglītības kvalifikāciju pielīdzināšanu EKI.
Vairāk informācijas par projektu un sanāksmju materiāli ir pieejami projekta tīmekļa vietnē.
Projekta buklets ir šeit (EN).
Avots: AIC