Starptautiska konference „EKI Latvijas redzējumā” 27. aprīlī
27. aprīlī Akadēmiskās informācijas centrs sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju rīkoja starptautisku konferenci „Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūra Latvijas redzējumā”, kas notika Rīgā viesnīcā „Rīga”.
Konferenci atklāja izglītības un zinātnes ministrs Rolands Broks, kurš uzsvēra nepieciešamību piesaistīt Latvijas izglītības kvalifikācijas Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI), kā arī attiecināšanas procesu veidot pārdomāti, iesaistot visas ieinteresētās puses. Pirmajā konferences daļā, iepazīstinot dalībniekus ar EKI attīstības politiku, uzstājās Carlo Scatoli (Eiropas Komisijas Izglītības un kultūras ģenerāldirektorāts). James Calleja (Maltas Kvalifikāciju pārvalde) informēja par kvalifikāciju ietvarstruktūras pievienoto vērtību Maltā un izmantošanas priekšrocībām, ko ietvarstruktūra sniedz iedzīvotājiem. Pēc tam Baiba Ramiņa (Akadēmiskās informācijas centra direktore) iepazīstināja klātesošos ar Latvijas konsultāciju procesa rezultātiem, piesaistot Latvijas izglītības kvalifikācijas EKI. Minētie rezultāti un cita informācija ir apkopota Pašvērtējuma ziņojumā, kuru sagatavoja Akadēmiskās informācijas centrs sadarbībā ar Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrijas Politikas koordinācijas departamentu un kura melnraksts tika prezentēts konferencē.
Ņemot vērā, ka Nacionālās kvalifikāciju ietvarstruktūras (NKI) izveide ir darbietilpīgs, laikietilpīgs un resursu ietilpīgs process, lai attiecināšanas process un nacionālo izglītības kvalifikāciju pilnveide tiktu veikta secīgi un jēgpilni, Latvijā to plānots veikt divos posmos:
- 2009-2011 – Latvijas esošās formālās izglītības sistēmas attiecināšana pret EKI mūžizglītībai un Eiropas augstākās izglītības telpas kvalifikāciju ietvarstruktūru.
- 2013-2015 – pašvērtējuma ziņojuma pārskatīšana, balstoties uz jauno Profesionālās izglītības likumu, Augstākās izglītības likumu un ESF projekta „Nozaru kvalifikācijas sistēmas izveide un profesionālās izglītības efektivitātes un kvalitātes paaugstināšana” (2010-2013) rezultātiem.
Piemēram, atsauci uz atbilstošo EKI līmeni visos izglītību apliecinošos dokumentos, kas ir viens no attiecināšanas procesa kritērijiem, Latvijā plānots ieviest 2. attiecināšanas procesa fāzē, kad būs izstrādāts un apstiprināts jaunais Profesionālās izglītības likums un Augstākās izglītības likums.
Otrajā konferences daļā prezentācijas un uzrunas bija vērstas uz Latvijas izglītības kvalifikāciju sistēmu – gan kopumā, gan aplūkojot atsevišķus izglītības sektorus. Dmitrijs Kuļšs (IZM Politikas koordinācijas departamenta direktora vietnieks – Mūžizglītības attīstības nodaļas vadītājs) informēja par astoņiem Latvijas izglītības sistēmas zināšanu un prasmju līmeņu aprakstiem un to atbilstību īstenotajām formālās izglītības programmām Latvijā. Pēc tam Ilze Brante (IZM Profesionālās izglītības un vispārējās izglītības departamenta direktora vietniece, Profesionālās izglītības nodaļas vadītāja) vairāk pievērsās EKI nozīmei Latvijas profesionālajā izglītībā, informējot arī par paredzētajām reformām profesionālajā izglītībā. Andrejs Rauhvargers (Latvijas Rektoru Padomes ģenerālsekretārs) klātesošos informēja par kvalifikāciju ietvarstruktūrām, kas balstītas uz mācīšanās rezultātiem, Latvijas augstākajā izglītībā. Noslēgumā trīs ārvalstu eksperti – Sean O’Reilly (Īrija), Luca Lantero (Itālija), Kulli All (Igaunija), – kuri iepriekš bija izskatījuši nacionālo pašvērtējuma ziņojumu, pauda savu viedokli par Latvijas izglītības sistēmas piesaistīšanas EKI procesa norisi.
Konferencē pavisam piedalījās 140 pārstāvji no ministrijām, valsts un pašvaldību institūcijām, izglītības iestādēm, darba devēju organizācijām, arodbiedrībām, studentu organizācijām, kā arī no citām ar izglītību saistītām organizācijām Latvijā un ārvalstīs.
Konference tika rīkota Eiropas Komisijas projekta EAC-2010-0131 „EKI Nacionālā koordinācijas punktu aktivitātes ar mērķi ieviest EKI nacionālā līmenī” ietvaros.
Vairāk informācijas un konferences materiāli ir pieejami Latvijas nacionālā koordinācijas punkta tīmekļa vietnē.